~being together for..........~

Lil' Z Birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Followers

Tuesday 20 December 2011

kisah waktu kecil

salam, 

entry utk kali ni byk mengimbau kembali ingatan aku ttg kenangan silam..zaman kanak2 yg penuh keriangan..semuanya penuh angan2...penuh imaginasi..penuh dgn mimpi2 indah..entry ni ditulis sejak kami ter"reunion" blk dlm FB..kalau tak..mmg xjmpa balik la...syok kan?

waktu itu, cita-cita yg selalu disebut bila cikgu bertanya..jawapannya sudah pasti lah "saya nk jadi CIKGU,cikgu".."saya nk jadi nurse".."saya nk jadi peguam"...itulah cita2 waktu kecil..tapi kini, masing-masing punya kerjaya sendiri...punya tanggungjawab sendiri..ada yg dapat cita-cita sendiri...ada juga yg bertukar profession..maknanya cita-cita dulu lain..tapi sekarang kerja lain..

ni gambar terakhir~~waktu ni darjah 6..baru lepas habis UPSR bersama guru kelas dan guru besar
masa zaman hingusan ni...bila dikenang blk...masyallah..sangat indah..agaknya kalau jumpa semula..masing2 mesti dah lain rupa...al maklumlah..semuanya pakat2 bergaya..dan yang penting, kebanyakkan nya dah bekeluarga.

waktu darjah 1, kami mmg xmengenali antara satu sama lain..semua dari kami, berlainan dari latar belakang yg berbeza..ada anak cikgu, anak polis, anak nurse etc...tapi kami masih berkenalan dan berkawan..mula darjah 1, sure la ada yg nangis2 sebab nk kena tinggal dgn parents masing-masing dan berkawan dgn kekawan yg langsung kita xkenal lagi..(mula2 aje~pas dh masuk pertengahan tahun--pakat naik tocang la)..

amik kelas komputer

darjah 2-3, semua dah ada kawan2 sendiri..tapi macam biasa..lepas penilaian/peperiksaan akhir tahun, sure la pakat tukar kelas ikut prestasi masing2..so, kita akan mula bercampur dgn kekwn dari kelas yg lain..yang aku igt waktu darjah 3 ni, aku dan beberapa kekawan yg lain kena tlg cikgu ajarkan kekawan yg lemah/tidak kenal huruf..masa 2, aku dan kekawan yg tlg cikgu ni..mmg sgt berangan dan acting sgt macam cikgu lah!!hahahahha
x ingat darjah berapa..hhehe
darjah 4-6, masa ni dah besar skit, so lebih tahu apa yg dikehendaki. byk kenangan yg terimbau waktu ni..sebab kebanyakkan kami yang sekelas waktu darjah 4..terus berada di kelas yg sama smpi darjah 6.


masa waktu ni, aku sgt igt..ada program RMT (Rancangan Makanan Tambahan) especially utk pelajar-pelajar tertentu, tapi time budak2 ni xmai sekolah (absent)..aku and the geng selalu amik kesempatan..hahahha (dah alang2 cikgu offer~~so bedal je la makan free..selalu ada mee, bihun or nasi lemak--air sirap, teh)

then, paling aku sgt igt, time cikgu mesyuarat..aku and the geng yg gila garang la konon akan disuruh oleh cikgu utk jaga kelas2 tertentu. wahhh!! garang la sangat..setiap kelas akan ada 3 org pengawas, dan kelas yg ada budak2 nakal ni- kami ni la yg jaga...masa 2 yg selalu akan jaga kelas sure, aku, rosliza dan kinah...sampai kdg2 dgr budak2 akan ckp "wei..dok diam2, kakak pengawas yg garang jaga kelas kita"..hahahah...

time kelas lukisan plak, masing2 akan tunjuk kehandalan melukis..tapi kami mmg xleh lawan dgn otai kwn kami yg sgt terror lukis - lukisan dia mesti cikgu tampal kt belakang kelas..org itu ialah hafiz mail(skrg kawan aku ni dh jadi lecturer kt PSP)..pas2 lukisan lain yg selalu cikgu tampal, sure lah lukisan aku, nurul izza dan 2-3 org lagi...mmg sebab kami suka lukis kot..hehhehe..(tp lukisan nya xdk nk tunjuk korg)

masa zaman ni, sgt suka la tolong cikgu-cikgu bawa buku p ke bilik guru..selain tu, sangat suka tolong cikgu even cikgu xminta..rajin la sgt..

waktu perhimpunan, saat yg suka sgt...apa tidak nya...waktu ni, pengawas yang selalu ada ats stage adalah org yg sama..(leh tak, kalau aku kata org yg sgt gila jawatan..hahhahaha)..selalu yg naikkan bendera - bendera Malaysia, Pulau Pinang dan bendera sekolah (of course lah aku, kinah dan rosliza) -- kami lagi..bacaan doa (hafiz mail, izwan abas dan suherri)..bacaan ikrar (aku, kinah, rosliza, suherri, hafiz mail) masih org yg sama--gila sungguh depa ni..haiishhh!!! org lain cuma ditugaskan sekali skala..asyik2..nama depa ni aje...(yg lain, jgn marah yea...aku sure time neh, angpa smua mesti bengang, marah sbb asyik2 kami aje atau ada yg suka sbb leh dok relax) hahahahaha~~ lalalalallalllaaa~ ~

kemudian, kami semua perlu siapkan diri utk UPSR...abis je UPSR, kami semua dh xdak apa nk buat. waktu 2, kami just mai sekolah, tapi main2..pakat riuh la sekolah..batu seremban lah, congkak lah, main kad lah (tp bukan poker yea)..

bila utk majlis penyampaian hadiah akhir tahun, kami; geng senior (owh!!senior la sgt) kena buat persembahan. persembahan kami ialah satu persembahan nyayian (seyes aku lupa tajuk lagu tu) tapi sgt la tacing..persembahan lagu inggeris yg telah dilatih oleh cikgu kelas kami yg juga cikgu bahasa inggeris-teacher Valli...owh..sgt memorable + touching


performance yg terakhir~~ really touching lah!!sedih gila

kemudian, kami semua melangkah ke tingkatan 1. ada yg pergi ke sekolah yg sama--tapi lain2 kelas, ke sekolah lain..ada yg masuk sekolah asrama..ada yg terus berpindah ke negeri lain...tapi MATLAMAT kami tetap sama~~terus berjaya dan mengejar cita-cita masing. 

KINI, ada yang sudah berpangkat besar dan mencapai cita-cita masing2.. tapi kami tetap kami dan kembali berjumpa dlm FB...

No comments:

Post a Comment