~being together for..........~

Lil' Z Birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Followers

Friday 16 December 2011

baby's first tiny tooth~fact or mitos

Salam, untuk entry kali ni pasal baby's first tiny tooth

yeayy..gigi si kecik dah tumbuh...
tp bila parents too excited, they commonly find their baby's first tiny tooth(usually one on the middle bottm)..

Sebenarnya, cara ni salah...sebab dengan ni (tercari2 gigi baby-walaupun baru npk bayang putih), kita sebenarnya terlupa bahawa kita telah mengajar baby kita untuk jadi seorang yg tidak penyabar..adakah ia nya sekadar MITOS atau FAKTA?

Melalui pembacaan aku dari buku, majalah dan bahan bacaan lain samaada secara maya yg berkaitan dgn parenting, ada menyatakan bahawa dgn cara di atas, kita telah menganggu proses pertumbuhan gigi, pas2 asyik kerja nk membelek mulut anak aje~kejap2 suruh anak nganga, alasan nk tgk gigi. So, dari situ tahukah kita bahawa kita telah mengajar anak kita untuk jadi soerang tidak penyabar dan suka memaksa~ingat!!pembelajaran seorang bayi bermula dari rumah dan ibubapa.

Dengan cara yg salah di atas juga, kita turut merosakkan struktur pertumbuhan gigi secara tanpa kita sedari. Ye la, baru npk putih2, ala2 gigi, pakat dok rasa dgn cara menekan gusi baby•pas ni kena amik lagi berat berkenaan bayi yg pada kita sgt mudah..mmg la excited bila anak tumbuh gigi, sebab aku pun sama. 

Zara mula tumbuh gigi masa umur dia 9 bln lebih (hampir 10bln). Secara jujurnya, memang aku dan suami sangat la tidak arif mengenai bayi, apatah lagi my hasben•sbb dia ank bongsu~hurmm.. 

Masa Zara tumbuh gigi mmg kami suami isteri sangat la perasaan dgn perubahan sikap Zara ~ asyik merap, demam (hampir 4hr~demam yg paling lama), xmau makan, tidak ceria dan aktif. Tambahan pula, kami dpt spotted sekali 6 batang gigi (naik secara serentak~ 2 gigi bawah, 4 gigi atas•mmg sah2 la demam•sbb sakit kot). alahaaiii, kesian syg mommy and abah neh. masa 2 air liuh, meleleh aje (mode: sedih ok)

ni rupa budak yg demam nk tumbuh gigi
Terus waktu 2, naluri keibuan timbul~ sbb aku mesti cakap pada zara "sabar ye, gigi zara baru nk tumbuh. kalau mommy blh gantikan tempat zara, biar la mommy yg rasa sakitnya'; kemudian zara pandang aku dgn pandangan sayu seolah2 memahami.

Tapi sekarang, alhamdulillah. zara dah sembuh dan bila senyum~nampak barisan gigi walaupun belum penuh lagi giginya.

Nanti, kita bincangkan pula, mengenai penjagaan gigi bayi dan berus yg sesuai untuk bayi.

2 batang gigi di bahagian bawah
Nampak tak gigi Zara? 

No comments:

Post a Comment