~being together for..........~

Lil' Z Birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Followers

Wednesday 14 May 2014

Bebas pampers

Assalamualaikum... 

Sekadar nak sembang-sembang update cerita Zara. Alhamdulillah, anak ini membesar dengan sihat dan bertambah akalnya. Dialah kawan mommy, dia juga kawan bergaduh mommy. Sunyi kalau dia tak ada. 

Zara Amala sekarang berusia 3 tahun. Cepat masa berlalu

Sepanjang tumbesarannya, Alhamdullilah kerana normal sahaja, melainkan demam biasa. Zara sekarang sudah pun 3 tahun, sekejap je masa berlalu, rasa macam baru melahirkan. Tahun depan dah 4 tahun dan masanya untuk ke sekolah. Kami masih mencari sekolah yang sesuai, dan banyak faktor kena ambilkira. Siapa yang tidak mahu yang terbaik. Yang penting, kami perlu memikirkan urusan transport Zara nanti almaklum la, aku kerja di Penang, Zara dijaga oleh mak dan tentunya sekolah nanti area rumah mak... Atau yang terdekat untuk urusan ulang alik ke sekolah. Nak minta abah Zara  amik dan hantarkan? Macam impossible unless sekali sekala saja. Nak harapkan transport yang disediakan oleh sekolah nanti? Owh tidak, bukan rasa tidak yakin tapi biar lah memikirkan sekarang dari mendatangkan masalah di kemudian hari sebab di usia seawal 4 tahun nanti, tentunya dia belum mampu menjaga keselamatan diri sendiri. 

Perlukan perbincangan dengan mr. Suami dulu....mmm

Tukar cerita lain pulak :)

Zara sekarang dah totally free diapers. Maknanya sekarang, Zara memang dah tak pakai pamper sama ada siang atau pun malam. Kalau sebelum ni, Zara cuma pakai pampers waktu malam je...tapi dalam masa 2 minggu sebelum ni, mommy dah berjaya train Zara supaya tak pakai pampers lagi. Kalau dulu nak elak Zara pakai pampers waktu siang, mommy kena train setiap 30 minit atau 1 jam, kena bawa Zara ke toilet..tapi sekarang, mommy kena train Zara ke toilet sebelum masuk tidur dan kejut (kalau tak jaga, mommy terus dukung je) seawal pukul 6 pagi untuk ke toilet. In shaa Allah, rutin itu akan berterusan. 

Free diaper. So, tiada lagi stok pampers dalam beg baju Zara
Alhamdulillah, setakat hari ni menguruskan Zara sangat tidak banyak kerenah. Semasa anak ceraikan Zara dengan puting ajaib (pacifier), mommy tak perlu nak susah payah sorokkan atau dimomokkkan dengan cerita penglipurlara kerana Zara sendiri yang tak mahu lagi di usia 1 tahun.

Begitu juga dengan susu badan, mommy tak perlu pening cara untuk wean off breasfeed dari Zara sebab genap 2 tahun, Zara automatik tak mahu tetapi bukan terus berhenti kerana Zara masih  hisap cuma kekerapan makin berkurang bila mana menginjak ke 2 tahun setengah. Elok saja mencecah 2 tahun  setengah, Zara terus berhenti sepenuhnya dan cuma consume dengan susu formula sehingga sekarang. Setakat perkembangan Zara, Zara hanya sesuai dengan 3 jenis susu formula iaitu Lactogen, Enfagrow A+ dan Frisolac. (Dalam ketiga- tiga susu ni, ikot suka anak dara tu nak pilih susu mana masa mommy/abah nak beli susu sebab, dia akan pilih sendiri susu yang dia rasa nak minta kami belikan).

Alhamdulillah setakat hari ni segalanya baik-baik saja :) dan moga berkekalan...amin






No comments:

Post a Comment