~being together for..........~

Lil' Z Birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Followers

Wednesday 23 September 2015

Rangkuman 2 tahun Tak Ber"update"

Assalamualaikum.

Dah lama mak jemah tak update blog. Baru tengok...masya Allah dah dekat 2 tahun tak berupdate. Nampak tak sibuknya macam na.

Kenapa sibuk???

Sibuk menjahit tempahan baju dan tudung. Lepas tu jadi slow down dan dah stop sebab dah tak mampu handle semua dalam satu masa. Sebab??

Mak jemah ada apply untuk sambung study semula. Kira cita-cita atau matlamat yang dah lama nak buat..tapi rasa tidak berkemampuan lagi dulu. Suddenly, apply online untuk sambung belajar (Master in Business Administration-MBA) di USM dan tanpa disangka di panggil untuk sessi temuduga dan berjaya diterima masuk.

Apply pulak untuk full time student dan masa ditemuduga, Dr. Tan yang temuduga mak jemah pulak yang risau sebab mak jemah apply full time ditambah dengan bebanan kerja, family dan tinggal jauh di seberang. Atas nasihat dan keprihatinan Dr. Tan, dia buat keputusan dengan school GSB tukarkan mak jemah dari Full time ke part time.

Disebabkan mak jemah dah ditukarkan ke Part time, kekawan yang lain dapat full time, jadi mak jemah kena bersama mereka p jumpa dekan pusat pengajian untuk minta tukarkan depa ke part time jugak. 

Ingatkan jadi part time student ni, okay la...tapiiiiiii

Hakikatnya, tetap sama!!

Sibuknya tetap sama....cuma.....

Kelas agak kurang sikit di mana mak jemah just amik 3 subjects setiap semester compare to full time yang kena amik at least 4 subjects. Time class..masih sama. Weekday (3 subjects = 3 malam) kelas dari 7pm-10pm.

Maknanya, lepas kerja 6pm...kena rushing terus ke kelas. Habis kelas pukul 10pm dan sometimes, lecturer habis pukul 10.30pm atau 11.00pm. Kadang ada group discussion sebab semua classmate kerja. Jadi after class je dapat jumpa. Depends

Sampai rumah?? 

Pukul 10.45pm....kadang-kadang pukul 11.30pm dan kadang-kadang 12am!! Ohhhh my.....

Belum lagi nak cerita group project....individual project...group presentation...individual presentation...participation dalam class. Semua kena involve dan tak boleh jadi pasif. Ini je cara untuk dapatkan markah.

ohhhhh...sometimes terfikir...betapa mak jemah terjebak dalam kerja gila....urghhhh

Tapi sekali melangkah, kena teruskan jua. Bertabahlah wahai hati.

Lepas balik kelas, anak pun dah tidor. Balik, mak jemah sempat check homework anak je even dia baru kat kindi. Jumpa anak...time mak jemah tak ada kelas..waktu pagi time mak jemah hantar anak pergi kindi...dan weekend je. Tapi time mak jemah nak kena buat assignment yang perlu cari jurnal, nak exam etc..kena la pergi library dan weekend Zara cuma dengan abah (kalau abahnya ada)

Maaf Zara. Doakan mommy habis study on time!!! Aamiin. 

Dalam sibuk, alhamdulillah, mak jemah dah semester 3. Dan doakan mak jemah habis seperti dirancang by 2016.

Dan, sebab lain sibuknya mak jemah...

Jeng...jeng..It's a good news yang tak disangka yang dinamakan rezeki.

Mak jemah pregnant for 2nd baby. Alhamdulillah. Ini pun dah nak masuk 3 bulan baru mak jemah pergi check sebab masa tengah "lain macam", mak jemah tengah busy study untuk final exam semester 2.

Then raya, kira lepas raya baru mak jemah buat buku merah di Hosp. Sampai dah kena warning dengan nurse sebab supposedly kena buat sebelum masuk 3bulan.

Sekarang, kandungan mak jemah nak masuk 5 bulan. Kemudian kena pulak ulang alik refer pakar sebab doktor kesan ada lebihan cecair di kepala baby. Tapi doktor pakar maklumkan ianya normal dan mak jemah harap semuanya ok. Aamiin.

Doakan yang terbaik semua untuk kandungan mak jemah dan pengajian mak jemah. Aamiin.

Haaa...tengok tak betapa mak jemah sibuk... bluerrrkkkk!!!

Sekian update mak jemah. In shaa Allah jika ada kesempatan, mak jemah update lagi ye :)



No comments:

Post a Comment