~being together for..........~

Lil' Z Birthday

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Followers

Wednesday 15 August 2012

Jiwa tersentuh



--Ramadhan almost over--

Seriously, iklan ni sangat tacing-tacing..tetiba bila tgk iklan neh. Otak aku, terus terarah ke suami aku. Sebab penghujung cerita ni, sama dengan apa yang biasa kami lakukan..Ziarah kubur.

Cuma bezanya, iklan ni plak melibatkan kanak-kanak istimewa yang ditinggalkan di rumah anak yatim. Tapi pendekatannya, hampir sama dan yang pasti sangat menyentuh jiwa.

Memang nampak sangat aku semacam over dengan kisah suami yang kehilangan kedua orang tua..tapi sejujurnya, aku cuba berada dalam situasi dia dan sedikit sebanyak aku terkena tempias suami yang selalu kenang pada kedua arwah mak abahnya.

Paling tersentuh, bila dia berkali-kali cakap pada anak kami, Zara Amala...yang Zara tak sempat jumpa maktok/tok ayah macam kazen-kazen Zara yang lain. 

Dan dengan aku plak, suami aku akan cakap, ayat yang lebih kurang sama, aku berkahwin dengan orang yang tak ada mak/abah, tak sempat merasa ada mentua, dan; kalau arwah mak/abah ada lagi, kita kena dok sekali dengan diorang..tak apa kan...

"Abang...kita kena pasrah dan redha dengan ketentuan Allah..Allah ambil kedua mereka, tapi Allah berikan abang pengganti; iaitu, isteri dan anak yang perlu abang jaga dan ambil berat. Mungkin peranan kami dengan arwah tak sama, tapi kami kini sebahagian dari kehidupan abang."

Itu saja kata-kata yang mampu aku ucapkan bila suami aku terkenang/teringat arwah. Itu belum lagi bila dia ada masalah. Dia lebih tegar simpan sendirian dari bercerita dengan aku sebab dia sudah terbiasa bercerita dengan arwah mak dia. Sampai la, aku kena tanya, baru la..diluahkan. Sedihkan...

No comments:

Post a Comment